Przeprowadziłem ostatnio test dwóch akumulatorów przeznaczonych do Yuneec Typhoon H – oryginalnego Yuneec 5400 mAh oraz zamiennika UltraX 6300 mAh. Jakie były rezultaty? Czy warto inwestować w oryginalne akumulatory? O tym przeczytacie w artykule.
Układ pomiarowy:
Typhoon H, ładowarka SkyRC Ultimate 1000W/40A, zasilacz 12V/80A, stacja ładująca do Typhoona H (same styki), program monitorujący Charge Master.
Cel pomiaru:
– określenie rzeczywistej pojemności akumulatora, jaką można wykorzystać podczas lotu,
– określenie maksymalnego czasu lotu,
– porównanie pakietu oryginalnego i zamiennika.
Przebieg pomiaru
Oba akumulatory były testowane w zbliżonych warunkach (lokalizacja, pogoda), zawsze parami. Pojedynczy lot Typhoona H polegał na wzniesieniu się na wysokość 3-4 metrów. Tam następował zawis, który kończyłem w momencie osiągnięcia drugiego alarmu niskiego napięcia akumulatora (14,0V). Podczas lotu oprócz stabilizacji, silników, diod sygnalizacyjnych i transmisji danych, prąd pobierały następujące funkcje: nagrywanie video, powolny obrót gimbala wokół osi oraz dwa ruchy podwozia.
W drugiej części pomiaru akumulator ładowałem do pełna, monitorowałem jego stan oraz zapisywałem pojemność, jaką należało uzupełnić po wykonanym locie.
Pojedyncza seria pomiarowa wyglądała następująco:
– 1 lot
– chłodzenie Typhoona H do temperatury otoczenia
– 2 lot
– chłodzenie akumulatorów do temperatury otoczenia (jednoczesne ustabilizowanie się napięcia akumulatora)
– ładowanie akumulatorów do pełna prądem 1C (jednoczesne monitorowanie napięcia, prądu i pojemności)
Wykonałem 3 sesje pomiarowe:
ROZŁADOWANIE | ŁADOWANIE | ||||||
seria pomiarowa | rodzaj akumulatora | czas lotu | pojemność [mAh] | czas ładowania | |||
I | Yuneec | 19’45” | 6215 | 85’08” | |||
I | UltraX | 20’10” | 6225 | 68’49” | |||
II | Yuneec | 19’46” | 6146 | 83’29” | |||
II | UltraX | 20’20” | 6255 | 71’04” | |||
III | Yuneec | 19’55” | 6129 | 83’07” | |||
III | UltraX | 20’16” | 6244 | 69’41” |
Przykładowy lot pomiarowy wyglądał tak: https://www.youtube.com/watch?edit=vd&v=Jt_0U0qXFGg
A oto uzyskane wykresy pojemności, prądu i napięcia w czasie ładowania (przykładowo III seria pomiarowa):
Pakiet Yuneec 5400 mAh
Pakiet UltraX 6300 mAh
Spadek napięcia podczas obciążenia jest związany z kondycją i/lub wydajnością prądową akumulatora.
ROZŁADOWANIE | ŁADOWANIE | ||||||
seria pomiarowa | rodzaj akumulatora | 2 próg alarmowy [V] | napięcie po ostygnięciu pakietu i ustabilizowaniu [V] | napięcie końcowe [V] | |||
I | Yuneec | 14,0 | 14,80 | 16,8 | |||
I | UltraX | 14,0 | 14,73 | 16,8 | |||
II | Yuneec | 14,0 | 14,78 | 16,8 | |||
II | UltraX | 14,0 | 14,70 | 16,8 | |||
III | Yuneec | 14,0 | 14,79 | 16,8 | |||
III | UltraX | 14,0 | 14,73 | 16,8 |
Z wcześniejszych pomiarów wynika, że oba akumulatory mają zbliżone pojemności. Pakiety o różnej wydajności prądowej, różnią się wagowo zauważalnie. W tym przypadku masy są prawie identyczne, ale pakiet Yuneec ma za sobą ok. 20 cykli ładowania/rozładowania a UltraX – ok. 5 cykli. Kondycja akumulatora ma również wpływ na długość lotu (moment osiągnięcia progu alarmowego).
Podsumowanie
Testowane akumulatory posiadają zbliżoną pojemność i masę. Czas lotu jaki można uzyskać, również jest zbliżony – podczas normalnego lotu (nie samego zawisu) można nie zauważyć pół minuty przewagi jaką daje podczas testów pakiet UltraX. Niewątpliwie zaletą tego akumulatora jest jego cena.
Skąd więc na oryginalnym pakiecie Yuneeca pojemność 5400 mAh? Wynika to prawdopodobnie z faktu, że niegdyś drugi próg alarmowy w Typhoonie H był ustawiony na 14,3V (obecnie 14,0V). Aktualnie Typhoon H po zejściu napięcia poniżej 14,0V automatycznie ląduje. Być może dawniej taka sama procedura była określona dla drugiego progu niskiego napięcia. Skoro Typhoon H w określonej sytuacji ląduje samoczynnie, operator nie może wykorzystać większej pojemności niż zadeklarowana na obudowie pakietu.
Podczas dodatkowego testu, pojemność uzupełniona po locie w którym napięcie spadło poniżej 14,3V, wyniosła 5317mAh – co jest zgodne z powyższym przypuszczeniem.
Nie warto latać do momentu osiągnięcia drugiego progu alarmowego, gdyż poniżej 14,0V napięcie zaczyna szybko spadać i pomimo udanego lądowania automatycznego, pakiet może już być nie do uratowania.